Jesteś tutaj: Strona główna / Gospodarka odpadami jest deficytowa - poszukiwanie optymalnych rozwiązań

Gospodarka odpadami jest deficytowa - poszukiwanie optymalnych rozwiązań

Data powstania: 2016-12-14 09:44
Data modyfikacji: 2016-12-14 09:46

Zmiana regulaminu utrzymania porządku i czystości przyjęta uchwałą Rady Gminy jesienią ubiegłego roku, wprowadziła obowiązek dodatkowej segregacji popiołu. Zainteresowani mieszkańcy zostali doposażeni przez Spółkę "Master" w dodatkowy pojemnik na popiół o pojemności 120 l. Nie wszystkim jednak wystarcza on do gromadzenia wytworzonego popiołu. Niektórzy właściciele nieruchomości pytają o możliwość wykorzystania do tego celu własnych pojemników o pojemności 240l , z jednoczesnym wykorzystaniem mniejszych pojemników (otrzymanych od "Mastera") , do gromadzenia odpadów zmieszanych. Ponieważ prowadzone kontrole potwierdziły, że część mieszkańców nadal dosypuje popiół do pojemnika na odpady zmieszane wydaje się zasadne, aby dopuścić możliwość takiej zamiany. W najbliższym czasie będą przeprowadzone rozmowy z „Masterem”, na temat tej propozycji uwarunkowanej złożeniem w UG stosownego oświadczenia właściciela nieruchomości, że bierze on na siebie całkowitą odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenie pojemnika 240 l , w trakcie opróżniania go przez firmę wywozową. Popiółżużel jest odpadem znacznie cięższym od odpadów "zmieszanych" szczególnie wtedy, gdy jest "dogaszany wodą"; z takim procederem często się spotykamy. Pod żadnym pozorem nie wolno jednak łączyć popiołużużla z odpadami zmieszanymi, gdyż to podwyższa zdecydowanie koszty wywozu i utylizacji. W przypadku dalszego mieszania tych odpadów, będziemy zmuszeni naliczać opłaty dla tych posesji wg. stawek jak za odpady nie segregowane, czyli w podwójnej wysokości. Znaczne koszty dla gminnego systemu generują odpady zielone. Ich odbierana z nieruchomości łączna ilość nie maleje, pomimo wprowadzenia limitu 5 worków na miesiąc. Przed wprowadzeniem "reformy śmieciowej" wywóz trawy i liści nie był finansowany z budżetu gminy. Obecnie masa odpadów zielonych odbieranych z posesji wynosi ok.400 ton rocznie, co przy cenie 508 zł/tonę, generuje roczne koszty ponad 200 tysięcy. Bilans kosztów i wpływów z opłat śmieciowych zamknął się w bieżącym roku deficytem wynoszącym ok. 313 tysięcy złotych. Deficyt ten będzie musiał być pokryty z budżetu gminy kosztem innych ważnych zadań, na które wszyscy czekamy (np. poprawa nawierzchni dróg, odwodnienia terenu czy dodatkowe punkty świetlne). Jako samorząd lokalny stoimy przed koniecznością podjęcia decyzji:
• Czy utrzymać dotychczasowy standard świadczonych usług z podniesieniem opłat dla właścicieli posesji  szczególnie tych zamieszkałych przez większą liczbę osób, na których opłata za mc/ os. jest niższa od 11 zł
• Czy wprowadzić wywóz odpadów zielonych (również liści) jako usługi dodatkowej, płatnej odrębnie w/g faktycznych kosztów wynikających z ich ilości i ceny (obecnie 508 zł/tonę).
• Czy wprowadzić wariant pośredni (kompromisowy), uwzględniający elementy opisane w wariantach opisanych powyżej
Tego typu zmiana zmierzałaby do tradycyjnego zagospodarowania odpadów zielonych na terenie własnej posesji. Do podjęcia optymalnej decyzji, niezbędne jest przeprowadzenie konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy. Stosowne ankiety będą przesłane do właścicieli nieruchomości. Będą one cennym materiałem do podjęcia właściwych decyzji przez samorząd zmierzających do zmniejszenia deficytu w finansowaniu gospodarki odpadami.

E.L.


Autor: UG Administrator
Ilość wyświetleń: 1435


 
Gmina Kobiór
ul. Kobiórska 5, 43-210 Kobiór
NIP: 638-17-91-816
REGON 276257707
Urząd Gminy Kobiór
ul. Kobiórska 5, 43-210 Kobiór
NIP: 646-21-16-846
REGON 271505431

 

Godziny pracy Urzędu Gminy:
Poniedziałek 7:30 - 15:30;
Wtorek 7:30 - 15:30;
Środa 7:30 - 15:30;
Czwartek 7:30 - 17:00;
Piątek 7:30 - 14:00
 
 
Copyright Urząd Gminy Kobiór